Pengikut Blog

11
tip
Bila Sakit Tekak Melanda....  


uhuk..uhuk..alangkah tak selesanya terasa apabila kita terkena serangan sakit tekak kan? nak makan susah....nak minum air pun susah... peritnya terasa saat nak menelan tuu..saya pernah gak kena sakit tekak ni. tekak jadi kering, perit dan luka-luka gitu. sakitnya hanya Allah saja yang tahu....nak telan air pun sakit yang amat..aduyai..sabar je lah...
time bulan posa ni, kalo kena sakit tekak memang dugaan betul kan? yelah...belah siang kita memang wajib berpuasa. takleh makan..takleh minum. tekak pulak kering dan perit..saya memahami orang yang terkena sakit tekak ni..memang peritkan time nak nelan makanan tuuu...
ohh ya..saya ada terbaca kat internet ni pasal petua sakit tekak ni..mungkin dah ramai yang tahu dan selalu dok amal pun kan? takpa..bagi yang tak tahu...pakat-pakatla kita tahu-tahu kan..ehhhh, ayat apa saya tulis nih?! hehe..
ini petua tradisional sikit..sekiranya kita terkena sakit tekak ni, orang dulu-dulu kan guna beberapa asam keping yang dibakar hingga hangus...dahtu ditumbuk dan digaul dengan sedikit air sireh. pastu kan,bolehlah disapu pada bahagian tekak yang sakit tu....insyaallah, tekak akan kembali sembuh seperti sediakala...
satu lagi kan..
kalo kita sakit tekak kan..mak-mak kita dulu kan selalu dok gunakan asam jawa untuk mengubat sakit tekak ni. caranya dengan mengambil air asam jawa, dicampurkan bersama gula dan air..kemudian ditapis dan minum airnya seperti biasa...insyaallah..mudahan tekak akan pulih..
satuu lagi yang paling easy kan..
makan je strepsill epal tu...takpun, kalau malas buat air asam jawa tu kan.....beli je terus jus asam jawa kat kedai tuuu..hehe...saya selalu dok buat camtu la..asal sakit tekak je, mesti terkam jus asam jawa..legaaa pas minum tu..sungguh!
ohh ya..kalau ada sesiapa yang ada petua atau cara lain utk mengubat masalah sakit atau perit tekak ni, bolehla kita sama berkongsi di sini..kata sharing is caring kan?? hehe...



cebisan kata di sini:
segala dugaan yang kau tempuhi..itulah sebenarnya perjalanan hidupmu yang terbaik...tabah saja menempuhi segalanya..insyaallah..

post signature

AddThis Social Bookmark Button


11 yang nak menambah: to “ Bila Sakit Tekak Melanda....

  • nurul riza
    August 28, 2010 at 9:16 PM  

    skrg nie mmg musim demam...

  • Ibu n Abah
    August 28, 2010 at 9:28 PM  

    amy...
    satu jer yang akak buat bila sakit tekak...
    beli clarinese...
    ianya pil selsema tapi kalau kita ambil awal.. sakit tekak hilang dan tak jadi selsema...
    (selalunyalah.... dan ianya tak mengantuk...)

  • Anonymous
    August 28, 2010 at 10:10 PM  

    kena beli clarinese..

    hehe..petua yg bagus..

  • Anonymous
    August 28, 2010 at 11:38 PM  

    sakit tekak itu adalah sebahagian ujian daripada-Nya

    bagus info tentang petua yang sedia ada itu

    selain itu, sakit ini dapat dielakkan juga

    dengan cara menjaga makan minum dan

    kalau sudah ada tanda-tanda sakit itu dapatkan rawatan segera

    semoga terus sihat dan ceria di sana.

    sentiasa mendoakan kesejahteraan dirimu...


    PS

  • AmirFX
    August 29, 2010 at 5:24 AM  

    Salam Cik Amy.. Pa kabar ktk tek? Semoga sehat2 hendaknya... Mun kmk nang nelan strepsil p mun dah teruk menar ambik ubat cap ibu dan anak sebabnya ada madu...

  • Abd Razak
    August 29, 2010 at 7:52 AM  

    Salam kitak..:)

    pa kabar kitak tek?
    mek bait jak..
    arap kitak bait juak..

    biasanya kering tekak tok kita sik cukup aek..
    minum aek banyak-banyak insya Allah kurang kita dapat sakit tekak..
    mun dah sakit siklah dapat dielak udah ditakdir kita sakit...
    terima ajak ketentuannya..

  • alizan75
    August 29, 2010 at 8:05 AM  

    salam cik amy...
    laaaa....sakit tekak yer...
    kurang minum air tu....
    banyakkan minum air yer cik amy...

  • kak Erna
    August 29, 2010 at 8:47 AM  

    salam cik amy..petua bakar sampai hangus tu..akak belum pernah tahu..terima kasih..kongsi..yang minum air asam jawa selalu akak buat.satu lagi..minum air kembang semangkok..
    dan yang paing malas sekali sekarang ni..akak beli aje air buah kundur yang dalam tin tu..dan minum..boleh mengurangkan panas dalam..bila panas kurang..sakit tekak pun kurang jugak..

  • kak Erna
    August 29, 2010 at 8:49 AM  

    cik amy..lupa nak tulis..rumah cik amy ni cantik betul..terpikat akak..tapi tak tau nak buat camana..ada daun2 yang terbang melayang..ibarat berguguran lah macam tu..terleka akak dibuatnya..cantik sekali..

  • cemomoi
    August 29, 2010 at 2:35 PM  

    minum air asam jawa memang bagus tapi jangan banyak ngat kang cirit birit plak

  • white rose
    August 29, 2010 at 2:46 PM  

    masa mula2 pose, sis sakit tekak, btuk2, selsema n demam selama 3 hari berpuasa...

    banyak minum air masak, berbuka minum air suam je...

A H L A N W A S A H L A N Y A H A B E E B E E . .

MyEm0.Com
 

Design by Amanda @ Blogger Buster